فرش دستباف ,فرش ماشینی ، کدام مناسب تر است؟

فرش دستباف ایرانی  از دیر باز برای  همه کشورها شناخته شده بوده است و یکی از ارزنده ترین محصولات صادراتی ایران محسوب میشود  که بیانگر هنر اصیل ایرانی است  . کیفیت فرش های دستباف  بر هیچ کس پوشیده نیست . علاوه بر کیفیت فرش های دستباف ، به دلیل استفاده از الیاف طبیعی  پشم  ، کرک . و یا ابریشم نه تنها برای بدن مضرنیست که حتی خواصی هم بر سلا مت  بدن دارد به دلیل طبع گرم الیاف طبیعی که در فرش دستباف استفاده میشود برای سلامت بدن مفید است و در کاهش بیماریهای رماتیسمی میتواند مفید به فایده باشد . و به مرور زمان و در صورت استفاده صحیح میتواند ارزشمند تر نیز شود و تا حدودی میتوانید به فرش دستباف به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنید . 

از چند دهه گذشته و با ورود ماشین الات فرش ماشینی متاسفانه صنعت فرش دستباف تحت تاثیر تنوع بسیار زیاد طرح و رنگ و البته قیمت بسیار مناسب تر فرش های ماشینی به نسبت فرش دستباف شده است  و امروزه با توجه به تورم روز افزون  و نگاه مد گرایانه مردم و تنوع طلبی آنها خرید فرش ماشینی با قیمت مناسبتر را به خرید فرش دستباف ترجیح میدهند .

و البته نگهداری از فرش دستباف دشواریهای خود را دارد  .به طور مثال هر از چند گاهی برای جلوگیری از سایش فرش باید 180 درجه ان را بچرخانید. نور خورشید میتوانید باعث کم رنگتر شدن قسمتی از فرش شود  .از قرار دادن گلدان و درخچه روی فرش باید خوداری شود چرا اب اضافی خارج شده از ته گلدان باعث پوسیدگی فرش میشود. نباید از مواد سفید کننده برای شستشوی فرش استفاده شود چرا باعث پوسیدگی فرش میشود. به دلیل استفاده از مواد طبیعی پشم و گاها ابریشم رطوبت باعث بیدزدگی و پوسیدگی فرش میشود. و برای مناطق شمالی و جنوبی کشور اصلا مناسب نیست.مشکلات فرش دستباف

خرید فرش دستباف یا ماشینی ؟

در سال  1397 برای خرید یک تخته فرش دستباف (6 متری) مرغوب حداقل میبایست 15.000.000 تومان هزینه کنید  . این مبلغ در فرش ماشینی در این تاریخ با خرید بالاترین کیفیت الیاف که ضد پرز و حساسیت باشد و تراکم فرش نیز در بالاترین حد باشد هرتخته 6 متری 1.550.000 تومان است . یعنی در حدود یک دهم . اگر امکان خرید فرش دستی را دارید حتما خرید کنید ، اما اگر نه شرکت فرش کاشان این اطمینان را به شما میدهد که تمامی محصولات تولید شده  شرکت صنایع فرش کاشان (‌منظور فرشهای دیگر که انتهای آن عنوان کاشان است نیست ) ضد حساسیت است و هیچ گونه عوارضی برای بدن و سیستم تنفسی نخواهد داشت و موفق به دریافت گواهینامه EKO -TEX در این راستا شده است.

 

 

 

 

فرش دستباف ، فرش ماشینی  ، نگهداری از فرش  ، فرش ماشینی بهتر است یا دستباف

محمد صلاحی

خوب وبیطرفانه بود. خوشحالم که هنوز افرادی بیطرفانه اصول حرفه ای را رعایت میکنند. عالی

Captcha