حقیقت تخفیفات هایپر مارکت ها

برخی واحد‌های صنفی طی ماه های گذشته با ظاهرسازی، وانمود می‌کنند که در حال ارائه تخفیف‌های ویژه بر روی برخی کالا‌ها هستند، اما در حقیقت موجبات ضرر و زیان مصرف‌کنندگان را فراهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شهرام میرآخورلو از برنامه ریزی دولت برای نظارت بر بازار کالا‌های اساسی خبر داد و با بیان اینکه مردم به زودی تغییرات قیمتی در بازار را مشاهده خواهند کرد، گفت: با تصمیم دولت، هر هفته ۵ قلم کالای اساسی اولویت دار از سوی وزارت صمت تعیین و در سراسر کشور بازار این اقلام با دقت رصد می‌شود.

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: یکی از وظایفی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر عهده دارد، حمایت از حقوق مصرف کنندگان است که یکی از مولفه‌های آن آگاهی و اطلاع از مشخصات کالا است به نحوی که درج قیمت واقعی بر روی کالا یا خدمت باید صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه عرضه هیچ کالایی بدون برچسب قیمت از این پس در بازار پذیرفته نخواهد شد، افزود: تمامی کالا‌هایی که در سطح عرضه وجود دارند باید برچسب قیمت داشته باشند و اگر این کار انجام نشود، شائبه گران فروشی و سایر تخلفات در واحد صنفی و فروشگاه‌ها ایجاد می‌شود و با این موارد به شدت برخورد خواهد شد.

پشت پرده تخفیف‌های توخالی برخی فروشگاه‌ها

به گفته میرآخورلو، برخی واحد‌های صنفی طی هفته‌های گذشته با ظاهرسازی، وانمود می‌کنند که در حال ارائه تخفیف‌های ویژه بر روی برخی کالا‌ها هستند، اما در حقیقت موجبات ضرر و زیان مصرف کنندگان را فراهم کرده‌اند؛ نرخ سود واحد‌های تولیدی و حاشیه سود عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها بسته به نوع کالا و خدمت کاملاً مشخص است و ضوابط مرتبط با خود را دارد؛ بنابراین اینکه برخی کالا‌ها از سوی فروشگاه‌ها یا واحد‌های صنفی با تخفیف‌های غیرواقعی و صوری عرضه شده و در نهایت قیمتی که کالا به مصرف کننده اعطا می‌شود همان نرخ واقعی بر اساس قیمت تمام شده و حاشیه سود منطقی است؛ بنابراین ظاهرسازی و وانمود کردن به ارائه تخفیف، یک تخلف است و به شدت با آن برخورد می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: پیش فروش و فروش‌های اقساطی نیز ضوابط خاص خود را دارند و واحد‌های صنفی نمی‌توانند هر رفتاری را در زمینه اعلام قیمت داشته باشند. این در شرایطی است که برخی کالا‌ها رقابتی بوده و قیمت آن‌ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اما به هر حال رقابت باید در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده باشد نه در جهت افزایش قیمت که منجر به سود بیشتر تولیدکننده می‌شود؛ ضمن اینکه هر حراجی که رخ می‌دهد، باید با مجوز مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت شکل گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم رئیس جمهور وزارت صمت با ساختار جدیدی با قدرت وارد حوزه تنظیم بازار شده و از این پس بازار را زیر ذره بین خود قرار خواهد داد به شکلی که مردم آثار ملموس آن را به زودی احساس خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: به عرضه کنندگان کالا نیز هشدار می‌دهیم تا حتماً قیمت کالا را بر روی آن درج کنند چرا که عدم درج قیمت به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

متن بالا خبری است که در تمام خبر گذاری های رسمی دیده میود اما اشاره  ای به هایپر مارکتهای بزگ فرش ماشینی نداشت .

تبلیغات تلوزیونی همچنین بیلبردهای سطح شهر خبر از تخفیف های فریبنده ای برای فروشگاه های بزرگ فرش دارد که عنوان هایی مثل ارزان ترین قیمت وتخفیف های تا 30 درصد دارد . نمونه هایی از این تبلیغات نیز عنوان میکنند اگر ارزانتر پیدا کردید فاکتور بیارید 30 درصد هم جایزه بگیرید و پولتونو هم پس بگیرید . اما حقیقت ماجرا چیز دیگریست. 

فرشهایی که با تخفیفات بالا در فروشگاه فروش میروند یا از نمونه های ارزانتر فرش ماشیینی هستند و یا قیمت مبلغ اولیه آنها انقدر بالا در نظر گرفته شده است که با وجود تخفیفات انچنانی باز هم از سطح شهر بالاتر تمام میشود.

اما موردی که حتما متوجه شده اید مربوط به کدام هایپر مارکت های فرش است ارایه  فاکتور و دریافت خسارت است .فرش عرضه شده در این فروشگاهها با مارکهایی است که معمولا در فروشگاه های دیگر دیده نمیشود چرا که به صورت مونوپول فروش آنها فقط درفروشگاه مذکور انجام میشود. وقتی فاکتوری از فروشگاه دیگری که در شهر دیگری آن محصول را دارند برایشان برده میشود ، عنوان میکنند اگر در تهران و کرج پیدا کردید مورد قبول است.

Captcha