صادرات فرش ماشینی کاشان

صنعت فرش ماشینی یکی از بخشهای نسبتا جوان صنعت نساجی ایران است .این صنعت از سال 1351 فعالیت خود را اغاز نموده است و تا سال 1370 به صورت محدود به کارخود ادامه داده است .اولین کارخانه فرش در کاشان شرکت فرش کاشان است .طی 20 سال اول اغاز به کار این صنعت در مجموع 14 واحد تولید فرش ماشینی تاسیس و به بهره برداری رسیده است .از اواخر دهه 60 رشد روز افزون کارخانجات فرش ماشینی در چند شهر ایران از جمله کاشان ، یزد و مشهد آغاز میشود.فرش کاشان

طی این مدت منطقه کاشان میتواند گوی سبقت را از سایر شهرهای  کشور برباید و موفقیت بزرگی را در عرصه صنعت فرش ماشینی کشور بدست اورد .به گونه ای که در حال حاضراز حدود 1050 واحد تولیدی فرش ماشینی کشور 850 واحد در منطقه کاشان استقرار دارند.و فعالیت این حجم از کارخانجات تولیدی فرش ماشینی سبب شده تا این منطقه به قطب فرش ماشینی ایران و یکی از معدود قطبهای تولید فرش ماشینی جهان تبدیل شود.


ایران با تولید سالانه بیش از 82 میلیون متر مربع فرش ماشینی یکی از 5 کشور عمده تولید کننده فرش ماشینی جهان است .رقبای اصلی فرش ایرانی در عرصه جهانی  کشورهای ترکیه ، بلژیک و مصر هستند.ترکیخ با تولید فرش و صادرات ان سالانه 2.5 میلیارد دلار و بلژیک با صادرات حدود 1 میلیارد دلار بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فرش ماشینی در جهان بوده و به تنهایی بیش از 50درصد بازار فرش ماشینی جهان را در اختیار دارند. تا حدود 5 سال پیش بلژیک با صادرات یک میلیارد دلار و ترکیه با صادرات 960 میلیون دلار مقام اول و دوم صادرات فرش را به خود اختصاص داده بودند.اما کشور ترکیه با یک برنامه ریزی دقیق و اتکا به جذب سرمایه های خارجی و داخلی و ایجاد زیر ساختهای لازم توانست حجم صادرات خورد را به بیش از 2.5 میلیارد دلار افزایش دهد و رتبه نخست صادرات جهانی را از کشور بلژیک بگیرد. 


کارخانجات فرش ماشینی ایران در مجموع سالانه 82 میلیون متر مربع فرش ماشینی تولید میکنند از این مقدار نزدیک به 65 میلیون متر مربع در بازارهای داخلی مصرف شده و مابقی که بین 15 تا 20درصد کل تولید سالانه فرش ماشینی است به خارج از کشور صادر میشود . ارزش صادرات سالانه قالی ماشینی ایرانی طی هر یک از سالهای 93 و94 حدود 400 میلیون دلار بوده و روند افزایش صادرات فرش ماشینی ایران طی 5سال گذشته 92تا 97 از 75 میلیون دلار به 400 میلیون دلار موفقیت بزرگی را برای این صنعت رقم زده است .

فرش ماشینی به عنوان یک کالا و یا یک محصول ساخت ایران به راحتی توان رقابت در بازارهای جهانیو نفوذ به عرصه بین المللی را  دارد .عرصه ای کمتر از 10 کشور رقیب تولید کننده در ان حضور دارند و با توجه به خوش نامی فرش ایرانی  در جهان  میتواند به عرصه تاخت و تاز فرش ماشینی ایران تبدیل شود. از سوی دیگر با نگاه مجدد به آمار و ارقام میتوان پی برد که اگر چه میزان تولید فرش ماشینی در ایران رقم 82 میلیون متر مربع است اما واقعیت ان است که ظرفیت واقعی تولید بر اساس پروانه بهره برداری صادر شده از وزارت صنعت  معدن و تجارت طی سالهای گذشته 120 میلیون متر مربع میباشد که به راحتی تا چند سال اینده تا 150 میلیون متر مربع قابل افزایش است .بنابر این پتانسیل تولید بسیار خوبی در داخل کشور وجود داردکه میتواند پشتوانه بزرگی برای صادرات جهشی فرش ماشینی ایران باشد.


با توجه به سرانه مصرف حدود 65 میلیون متر مربعی فرش ایرانی در سال در داخل کشور و سرانه تقریبی 0/82 متر مربعی فرش ماشینی برای هر ایرانی د سال و کند بودن رشد جمعیت در ایران به نظر میرسد که بازار فرش ماشینی در ایران کاملا اشتباع شده است .صادرات مازاد تولید این کالا به کشورهای خارجی اهمیت ویژه ای دارد. و بر اساس سند چشم انداز 1404 صنعت صنعت فرش ماشینی ایران .رسیدن به نقطه صادرات 1 میلیارد دلاری و تبدیل شدن ایران به سومین صادر کننده بزرگ فرش ماشینی جهان هدف گیری شده است .

پیشنه درخشان چند هزار ساله تولید و صادرات فرش دستباف ایران در جهان که میتواند به خوش نامی فرش ماشینی در بازارهای جهانی کمک کند.

تعداد محدود کشورهای تولید کننده فرش ماشینی که تعدادشان از انگشتان دو دست کمتر است .

وجود بازار نزدیک به 400 میلیونی کشورهای مسلمان همسایه و بازار بکر چند صد میلیونی دیگر کشورهامانند کشورهای افریقایی و حتی چین و دسترسی اسان ایران به بازار مصرف بسیاری از این کشورها از جمله عراق ،افغانستان ، پاکستان ،عمان ...

احتمال ضعیف کشورهای ویران کننده و ارزان ساز مانند چین به تولید این محصول به دلیل ماهیت هنری بودن نقشه فرش ماشینی و مرتبط بودن به سلیقه فرهنگی هر کشور.

وجود زیر ساخت لازم برای توسعه تولید فرش ماشینی در ایران تا دو برابر ظرفیت موجود در کوتاهترین زمان ممکن.

وجود نیروهای متخصص و ماهر همچنین وجود نیروی کار جوان به میزان کافی جهت توسعه این صنعت .

تقارب فرهنگی با بسیاری از کشورهای مقصد صادراتی.

غیر دولتی بودن و به عبارتی خصوصی بودن کامل این صنعت و در نتیجه بالابودن راندمان تولید که میتواند قیمت تمام شده محصول را کاهش دهد.

پایین بودن ارزش نسبی ریال در مقابل ارز پایه و در نتیجه مناسب بودن قیمت محصول در بازارهای جهانی و قابلیت رقابتی بالای ان .

وجود تردید در سرمایه گذاران ترک و خارجی برای سرمایه گذاری بیشتر در قطب فرش ماشینی ترکیه به دلیل مجاورت این منطقه با مرز سوریه و نزدیکی به جبهه های جنگ .

 

 

 

 

 

فرش صادراتی  صادرات فرش   فرش ایرانی   بهترین فرش کاشان 

 

 

Amir ahmadi

صادرات فرش ماشینی به اروپا هم دارید؟

پاسخ

بله تماس بگیرید با بخش مربوطه صحبت کنید

Captcha