مواد اولیه تولید فرش ماشینی

برای تولید محصولی در یک واحد تولیدی نیاز مواد اولیه ای است که کیفیت مواد اولیه در کیفیت محصول نهای به همراه رعایت اصول تولید و دقت عمل تولید کننده در کیفیت محصول نهایی تاثیر حائز اهمیتی دارد . و تولید فرش ماشینی نیز از این حیث مستثنی نیست .

مواد مصرفی در تولید فرش ماشینی شامل الیاف تارو پود  .الیاف نخ رنگ یا نخ خاب  ، ریشه های فرش ، و همینطور ترکیبات مورد استفاده در آهار پشت فرش میباشد.

نخ تارو پود فرش

تارو پود به نخ هایی گفته میشود که نخ رنگ فرش یا همان گره هایی که طرح فرش را تشکیل میدهند به دورآنها تنیده میشود .این نخ ها از جنسهایی از قبیل پنبه ، پلی استر  ، پلی استر و پنبه و جوت تهیه میشود . رایج ترین نوع نرخ تارو پود که در فرش ماشینی استفاده میشود از ترکیب 85٪ پلی استر و 155 پنبه میباشد که علاوه پر استحکام بالا به سبب استفاده از پلی استر از شل بودن فرش جلوگیری میکند .

  • استفاده از پنبه به تنهایی در فرش هایی با تراکم پایینتر از 1000 شانه باعث جمع شدن فرش میشود .
  • استفاده از جوت در تاروپود فرش سبب آب رفتن فرش و کوتاه شدن سایز آن پس از شستشو میشود.

نخ خاب فرش

تولید فرش ماشینی با نخ خاب های گوناگون از قبیل اکریلیک  ، پلی استر فیلامت ( ابریشم مصنوعی ) ، پلی استر ، ترکیب پلی استر و اکریلیک  و bcf صورت میگیرد .مرغوب ترین نوع آن اکریلیک میباشد که به سبب شباهت بسیار زیاد آن به پشم طبیعی اکثر خصوصیات آن را داراست . 

  • استفاده از نخ اکریک باعث ماندگاری بسیار طولانی فرش در بابر شستشو ، پاخورشدن ، و تغییر رنگ فرش میگردد.
  • استفاده از نخ پلی است فیلامنت به غیر از براق بودن فرش در کوتاه مدت سبب سفت شدن فرش و تغغیر رنگ آن پس از شستشو  میشود.
  • استفاده از نخ bcf در فرش ماشینی باعث ضبر بودن فرش و همچنین سفت شدن آن پس از چند ماه استفاده میشود و بسیار نسبت به حرارت حساس است.

 

ریشه فرش 

فرش های ماشینی گذشته از ریشه هایی با نخ چله فرش به بازار عرضه میشد . که رنگی سفید داشت .اما اکنون جهت سهولت در نظافت فرش  و همینطور جلوگیری از اسیب رسیدن به تارو پود فرش در اثر کشش شرکت صنایع فرش کاشان از ریشه های ابریشمی که رنگی کرم مانند دارد استفاده میکند که جداگانه روی ریشه های اصلی فرش دوخته میشود . همچنین برای ان دسته از افرادی که فرش را با ریشه های سفید میخواهند میتوانند به صورت سفارشی ریشه های اماده را حذف و با ریشه های اصلی خود فرش سفارش دهند.

  • ریشه ای ابریشمی به سبب رنگ چرک تابی که دارد و همینطور به سبب جنس نخ استفاده شده در آن به راحتی با یک دستمال نمناک تمیز خواهد شد.
  • در صورت فشار به ریشه ها و یا پارگی ریشه ها اسیبی به ریشه اصلی فرش وارد نمیشود و فرش شما کج نیز نخواهد شد .

 

آهار فرش 

یکی از مواردی که در قسمت تکمیل فرش انجام میشود آهار زنی پشت فرش است .در این مرحله فرش بافته شده روی غلطک های داغی حرکت میکند و به موادی چسب مانند آغشته میشود .دلیل این امر تثبیت بیشتر گره های فرش و همینطور از نرمی خارج کردن بیش از حد فرش خام میباشد . هر چه مواد مصرفی در قسمت آهار مرغوبیت بیشتر داشته باشد ثبات آهار بر اثر شستشو بیشتر خواهد بود . 

 

 

جمع بندی

برای تهیه یک فرش ماشینی با کیفیت از مجموع اطلاعات بالا میتوان به این نتیجه رسید که مرغوبترین فرش ماشینی فرشی است که الیاف نخ خاب آن 100٪ اکرولیک باشد  .در تارو پود آن از پنبه استفاده شده باشد  و ریشه ای فرش حدالمقدور از نوع ابریشمی استفاده شده باشد و همچنین از آهار با کیفیت در آن استفاده شده باشد . فرشی که دارای چنین مشخصاتی است بیشتر از 20 سال دوام خواهد داشت .

 

جهت شناسایی هر یک از مواد فوق روشهایی در اینجا توضیح داده شده است .

 

 

 

شناخت تارو پود  ، ریشه ابریشمی  ، خرید بهترین فرش 

amir

عالی بود

Captcha