روش صحیح نظافت فرش

 فرش ها یکی از اجزای اصلی منزل به شمار میروند .زمانی که یک فرش جدید خریداری می کنید حتما  طرح زیبای آن به همراه رنگهای درخشانش شما را مسحور می کند و قطعا به این فکر می کنید که چگونه می شود که فرش همیشه مثل روز اول بمانید به همین دلیل دنبال روش هایی برای محافظت از فرش تازه و نو خود هستید. در ادامه با ما همراه باشید.

 

روش های نظافت صحیح فرش


روش نظافت فرش  به مجموعه روش هایی گفته می شود که در نهایت سبب حفظ زیبایی اولیه فرش می شود. روش های نگهداری صحیح فرش زیاد است. پیشنهاد میشود با توجه به موردی که با آن مواجه میشود از روش مخصوص نظافتی همان مورد استفاده کنید تا فرش زیبایی و تمیزی خود را مثل روز اول داشته باشد. از مهمترین روش های نظافت کردن فرش و نو نگه داشتن آن می توانیم به جاروبرقی کشیدن منظم و اصولی ، لکه زدایی به موقع ، شستشوی منظم و صحیح و روش های پیشگیری اشاره کنیم. دقت داشته باشید که همه روش های نطافتی فرش برای نو نگه داشتن فرش باید به دقت انجام شود.

 
جارو کشی صحیح فرش

یکی از مهمترین روش های سالم و تمیز نگه داشتن فرش جاروکشی صحیح با استفاده از جاروبرقی است .حتما شما هم بارها مشاهده کرده اید که زمانی که فرش خانه به صورت اصولی با جارو برقی به صورت صحیح و کامل جارو میکنید منزل شما جلوه زیبایی پیدا میکند و شبیه فرش نو میشود  با این که شاید سالها از فرش استفاده کرده باشید .می شود.اما جارو کشیدن تنها کافی نیست و باید جارو کشیدن به صورت منظم و اصولی انجام پذیرد. به همین دلیل توصیه می شود که حداقل هفته ای یک بار از جاروبرقی برای نظافت و قبار روبی فرش خانه استفاده کنید .

زمانی که به صورت منظم از جاروبرقی استفاده می کنید گرد و خاک های جمع شده و سایر آشغال های ریز از فرش جمع می شوند و در نتیجه هم عمر فرش افزایش پیدا می کند و هم زیبایی اولیه آن محفوظ می ماند. روش صحیح کشیدن جاروبرقی به عنوان یکی از روش های سالم نگه داشتن فرش این است که از حداکثر قدرت جاروبرقی استفاده کنید و جارو را به آرامی روی فرش بکشید و سعی کنید که جارو در تمامی جهت ها کشیده شود تا گرد و غبار و آشغال های کوچک از سطح فرش جمع شود .

 

 لکه زدایی سریع فرش

لکه ها میتواند زیبایی و نو بودن فرش شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد .وجود انواع لکه های مختلف که رنگهای مختلفی دارد برای خیلی از خانم های خانه دار بسیار آزار دهنده است و سبب کهنه نمایان شدن فرش میشود.از این رو حدالمقدور سعی کنید به سریع ترین شکل ممکن و تا قبل از خشک شدن لکه نسبت به پاکسازی آن اقدام کنید . خیلی از لکه های ایجاد شده روی فرش در حالت تازگی با یک دستمال نم دارد و یا با اسپری لکه بر فرش به رراحتی پاک میشود .اما در صورت ماندن لکه و خشک شدن آن ممکن است حتی قالیشویی هم نتواند شما را از شر آن لکه خلاص کند.

جهت لکه زدایی از فرش از این مقاله استفاده کنید

یکی دیگر از روش های تمیز کردن فرش ، شستشوی کامل فرش است در برخی از موارد شستشوی کامل فرش ضرورت پیدا میکند چرا که هیچ کدام از روش های نظافتی بالا نمیتواند کمکی در تمیزی فرش به شما بکند.اگر خودتان در منزل قرار است فرش را بشویید باید دقت زیادی در استفاده از مواد شوینده و روش شستن آن داشته باشید و در هنگام پهن کردن فرش به نوع حمل کردن و پهن کردن فرش توجه داشته باشید چرا که ممکن است باعث شکستن فرش شوید و یا با پهن کردن نا صحیح فرش باعث زرد شدن ریشه های فرش شوید.

  • بهتر است برای شستن فرش آن را در محل شیب دار و سفت پهن کنید و سطح فرش را کاملا خیس کنید.
  • با استفاده از پودر لباسشویی و آب کمی گرم تمامی سطح فرش کامل کف دارد کنید و چند دقیقه ای منتظر بمانید .
  • سطح فرش را با اسفنج ( نه با فرچه ) کامل شستشو دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.
  • فرش را با آب آنقدر بشویید که مطمین شوید تمام مواد شوینده از آن خارج شده است . کم کاری در این مرحله سبب میشود که مواد شوینده در فرش باقی بماند و فرش به راحتی با خاک و گردو قبار مجدد به سرعت تیره شود.
  • جهت آب گیری فرش ان را در سطحی با شیب تند قرار دهید که تمامی آب فرش از آن جارج شود.
  • پس اینکه از آب گیری فرش مطمئن شدید و فرش در مرحله نم دار بودن قرار گرفت فرش را در شیب تند از جهت طولی آویزان کنید منظور این است که ریشه ها به سمت پایین قرار نگیرد.
  • بعد از مدتی زاویه پن کردن فرش را عوض کنید که تمام سطح فرش خشک شود.
  • توجه داشته باشید فرش زیر نور مستقیم آفتاب سوزان قرار نگیرد چرا که باعث آسیب به رنگ فرش خواهد شد.

 

پیشگیری از کثیفی فرش 

یکی  ازروش های پیشگیری از کثیف شدن فرش ، روفرشی ها هستند که در انواع اقسام مختلف با طرح و رنگهای فانتزی تا طرح فرشهای اصیل ایرانی در بازار فرش به فروش میرسد. اما شاید برای خیلی ها از جمله خود من خوشایند نباشد . چرا باید برای یک فرش کلی هزینه کنیم و در نهایت طرح زیبای فرشمان را زیر پوششی کاور کنیم .بهتر است قبل از خرید فرش نکاتی را در نظر بگیریم و با توجه به شرایط استفاده از فرش خریدی مناسب داشته باشیم . به طور مثال برای مکانهای پر رفت و آمد و یا برای خانواده هایی که فرزندان کوچکی دارند خوب اصلا پیشنهاد نمیشود فرشهای کرم رنگ خرید کنند و هر روز درگیر نظافت و لکه زدایی فرش باشند.

از کفش روی فرش استفاده نکنید.

راه رفتن با کفش و دمپایی روی فرش زیبای شما به مرور باعث آسیب دیدن و ساییدگی بافت فرش  خواهد شد . قطعا اگر بسیاری از شما این را بدانید از دمپایی روی فرش استفاده نخواهید کرد. بافت سایده شده فرش به سرعت فرش شما را کهنه جلوه میدهد. گردوقبار با فشار مضاعفی که وارد میشود در عمق فرش نفوض کرده و تمیز کردن آن بسیار دشوار و در برخی موارد تا شستشوی مجدد فرش محال خواهد شد .

 

 

 

 

نظافت فرش ،  نوکردن فرش ،  تمیز کردن فرش ، شستن فرش

 

 

Captcha