فرش 700 شانه بخریم یا نه

 

 

فرش های 700 شانه در حدود 15 سال است که پا به عرصه صنعت فرش ماشینی نهاده اند . و یکی از محبوب ترین فرش های ماشینی فرش های 700 شانه هستند . در ابتدای تولید فرش های 700 شانه با تراکم 1200 و 1400 تولید شده اند. اما امروزه فرش های 700 شانه با تراکم 2550 تولید میشوند . فرش های 700 شانه تولید  شده در کارخانه جات مختلف در صورت اصالت تراکم با 3 نوع بافت شونهر فناوری ( شرکت آلمانی ) و HCP ( فا آوری شرکت ) بلژیکی تولید میشود. و چند سالی است که فرشهای 700 شانه تبدیلی نیز به فرش های ماشینی این دسته اضافه شده اند . فرش 700 شانه شونهر و 700 شانه تبدیلی  اصولا بین 6 تا 8 رنگ در کریل نخ انها وجود دارد  . در نوع بافت HCP میزان رنگ میتواند تا 10 رنگ به صورت واقعی نیز افزایش یابد . هر 3 سیستم های بافت اعلام شده بافت کامپیوتری بوده و میتوانند نقشه های شبیه به هم اما با جزِییات متفاوت تولید کنند و تولید طرح های متنوع در انها با توجه به سیستم برنامه ریزی کامپیوتری آنها کار بسیار سهل و آسانی است .

فرش 700 شانه بخریم یا نه ؟

از انجایی که قرار است در این مقاله فقط  به برسی فرش های اصیل 700 شانه بپردازیم و سراغ نمونه های تقلبی ان که تنها با برچسب 700 شانه روانه بازار میشود نرویم باید بگوییم که فرش های 700 شانه فرش های بسیار خوبی هستند به شرط آن که در مکان مناسب خود و از جنس الیاف مناسب هر کاربردی که مد نظر داریم خریداری شوند . 

فرش های 700 شانه در 3 نوع جنس اکریلیک ، پلی استر و پلی استر فیلامنت تولید میشود .

نمونه اکریلیک این فرش ها ماندگاری بسیار طولانی دارد و همچنین دارای محاسنی همچون قرار گرفتن در بین ضخیم ترین فرش ها ی ماشینی از شانه های بالاتر نیز میباشد . پس اگر به دنبال زیر دست گوشت دار تر از بین فرش های  1000 شانه و 1200 شانه یا بالاتر هستید فرش های 700 شانه تراکم 2550 اصل بهترین گزینه برای شما خواهد بود . از دیگر نکات مثبت خرید فرش های 700 شانه  انتفال کمتر دمای سطح زمین  نسبت به نمونه ای با تراکم بالاتر است که به  دلیل ضخامت بیشتر آنها حاصل میشود .از معایب فرش های 700 شانه که چند سالی است این مورد تا حد زیادی با هیت ست شدن نخ اکریلیک مرتفع شده پرز دهی انها در ماه های ابتدایی خرید است  ( از بین بردن پرزدهی فرش ) که به مرور با جارو کشیدن و پاخور شدن از بین میرود . 

تست اکریلیک بودن فرش

فرش 700 شانه پلی استر فیلامنت (توضیح فرش ابریشم )

از محاسن فرش های 700 شانه ابریشم مصنوعی میتوان براق بودن این فرش ها را نام برد که شباهت آنها به فرش های دستبافت ابریشم طبیعی را بسیار زیاد میکند . این نوع فرش ها هیچ گونه پرزدهی ندارد .

از معایب انها نیز میتوان به نازک بودن این فرش ها اشاره کرد همینطور آسیب پذیری بسیار بالایی در مقابل حرارت دارند و احتمال سوختگی در دمای 80 درجه به بالا درآنها وجود دارد . یکی دیگر از عیوب بسیار بزرگی که این گونه از فرشها دارند نیاز به مراقبت بسیار بالا در حین شستشو است به طوری که حتی قالیشویی ها در زمان تحویل این گونه فرشها هم هزینه بیشتری برای شستن از مشتری طلب میکنند و هم هیچ گونه مسولیتی در قبال آسیب دیدن فرش را نمی پذیرند .

چه کسانی از فرش های ابریشم مصنوعی خرید میکنند ؟

این گونه از فرش ها را عموما اشخاصی خرید میکنند که هم شکل بودن فرش ماشینی با فرش های ابریشم گونه را بسیار می پسندند و زود به زود فرش عوض میکنند . و اکثر تولیدات ان برای کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشود . اما گروهی هم ندانسته از این گونه از فرش ها میخرند که متاسفانه به چیزی نمیگذرد که از بابت خرید نااگاهانه خود پشیمان میشوند . همینطور این فرش ها مناسب افرادی است که آلرژی شدید به پرز فرش ماشینی و دستباف  دارند که تعداد انها بیشتر از 1 به 100.000 نفر نیز نمیرسد . 

 

فرش های پلی استر 700 شانه 

پلی استر در واقع همان نخ پلاستیک است که هزینه تمام شده فرش ها را به شدت کاهش میدهد . فرش های پلی استر اصولا برای مکانهای پر رفت و امد مثل مساجد و اشخاصی که هزینه زیادی برای خرید فرش در نظر نگرفته اند تولید میشود . از نظر نقشه  تفاوتی با فرش های اکریلیک نمیکند اما عمر مفید بسیار کوتاهی دارند . نسبت به حرارت آسیب پدیری بسار زیادی دارند اما در برابر تغییر رنگ بر خلاف فرش های ابریشم مصنوعی مقاوم هستند . نمونه بسیار ارزانتر انها گلیم فرش ها هستند که به دلیل تراکم پایین تر و همینطور بدون پرز بودنشان قیمت بسیار پایینی دارند . تراکم این نوع فرشهای 700 شانه بین 1200 تا 2550 متغییر است 

 

ابهام زدایی

در بازار فرش های ماشینی هر روز شاهد شیطنت های جدید هستیم که یکی از آنها درج اعداد غیر واقعی برای تراکم این گونه از فرشهاست . شاید شما هم فرشهای 700 شانه تراکم 3000 را شنیده باشد . بهتراست در جریان باشید که ماکزیمم تراکم بافت فرش های 700 شانه 2550 است که مدرنترین ماشین بافت 700 شانه میتواند چنین تراکمی را رقم بزند .

تعداد رنگ در فرش های ماشینی از 500 شانه تا 1500 شانه بیشتر از ده رنگ نیست همانطور در بالا اشاره شد برای فرش های 700 شانه 8 رنگ و 10 رنگ به صورت واقعی است و این عدد به صورت تغییرات در کریل نخ به 12 نیز میرسد .اگر در بازار فرش فرش ی با عنوان 14 رنگ یا ... یافتید نشان از غیر واقعی بودن برچسب پشت فرش دارد و خرید این گونه فرش ها اصلا توصیه نمیشود چرا که وقتی تعداد رنگ در فرش به درستی ذکر نشده امکان دارد کلیه اصلاعات از قبیل تراکم ، شانه و نوع نخ نیز به درستی نوشته نشده باشد .

فرش اکریلیک بهترین نوع  فرش های ماشینی و ماندگار ترین نوع آنهاست اما بارها مشتریان که تماس میگرند تفکری از پشم یا پنبه ای بودن این نوع از فرشها دارند . بهتر است بدانید نخ پشمی  در فرش ماشینی به هیچ عنوان استفاده نمیشود  و همینطور پنبه نیز فقط در تارو پود فرش ماشینی انها به نسبت 15 به 85 مورد استفاده قرار میگیرد . استفاده از نخ پنبه درفرش ماشینی میسر نیست و همینطور در صورت استفاده شاهد آب رفتن بسیار زیاد و کوتاه شدن انها در شستشو خواهید بود .

 

 

 

 

 

 

فرش شونهر ،  فرش HCP ، فرش 700 شانه 

 

 

 

 

Captcha