با فرش های بدون ترنج آشنا شوید

ترنج در فرش 

برای اینکه بتوانیم در مورد فرش های بدون ترنج توضیحی دهیم پیش آن باید بدانیم ترنج چیست . معنای لغوی کلمه ترنج  به میوه بالنگ گفته می شود ، در فرش دستباف یا فرش ماشینی  ترنج به قسمت دایره ای یا بیضی یا در کل نقش مشخصی با الگوی شاخ و برق درختان ، پرنده گان  و نقش های اسلیمی در مرکز فرش های ایرانی گفته می شود . فرش های ترنج دار از دیرباز در فرش های دستباف استفاده میشده تا اینکه در قرن بیستم پا به عرصه صنعت فرش های ماشینی نیز نهاده است .نقش ترنج در فرش ها با اندازه های مختلفی از کوچک تا خیلی بزرگ طراحی میشود .برخی فرش ها ترنج بسیار کوچکی دارد که انها را تا حد بسیار زیادی شبیه به فرش های افشان بدون ترنج نمایان میکند .اما برخی دیگر ترنجی بزرگ تا قسمت حاشیه فرش دارند.

فرش بدون ترنج

خوب با مفهوم ترنج در فرش ماشینی آشنا شدیم ،حال نوبه فرش های بدون ترنج است .

از توضیحات فوق حتما اندکی متوجه شکل و شمایل فرش های بدون ترنج شده اید . فرش بدون ترنج نقشی دارد که در مرکز آن خبری از اشکال دایره ای یا بیضی شکل یا همان ترنج نباشد . این طرح ها مانند حوضی پر از گل ها یا قابی پر از پرنده گان و گلها و یا نهایتا قابی پر از اشکال اسلیمی می باشد 

 عموما فرش های بدون ترنج با پیشوند افشان نام گذاری می شود  .به عنوان مثال افشان قجری ، افشان شاه عباسی ، افشان اسلیمی و...فرش های طرح افشان از محبوبیت بسیاری در بین مردم برخوردارد هستند .

دلایل محبوبیت فرش افشان :

  •  نقشه های فرش های افشان عموما با هر نوع دکوراسیون و هر سلیقه ای با توجه به تنوع بی شماری که دارند هماهنگ خواهد شد .

 

  • با توجه به کوچک شدن خانه ها بسیار مناسب فضا های کوچک است و می تواند فضای خانه را بزرگتر از چیزی که هست نشان دهد .

 

  •  فرش های بدون ترنج امروزه در انواع اقسام رنگ ها ازجمله  تایپ لایت ، طلاکوب و فرش های دارای  نقش رنگارنگ بافته میشود .

 

  • برای خرید فرش در سایزهای کوچک ( مثلا 4 متری )با تراکم کم ( 700 شانه ) فرش های مدل افشان گزینه مناسب تری برای خرید است و جلوه فرش بهتر و نمایان تر است .

 

  • اگر به مد اهمیت میدهید و نگران از مد رفتن فرشی که برای آن هزینه می کنید هستید بهترین گزینه فرش های طرح سنتی و فرش های طرح افشان است . این سبک فرش هیچ وقت قدیمی نمی شود و هر ساله چندین طرح در سبک فرش های افشان تولید می شود.

 

فرش های افشان چند شانه است ؟

در فرش های ماشینی چندین سال اخیر نوع نقشه به هیچ عنوان تعیین کننده شانه نیست به این معنا که می توانید هر نقشه از فرش را در هر شانه و تراکم تولید کرد فرش های نقشه افشان نیز از 350 شانه تا 1500 شانه تولید می شود . میزان تراکم و شانه در فرش ماشینی عامل تعیین کننده ظرافت و زیبایی در فرش است . هرچه درانتخاب و خرید فرش ماشینی ، شانه و تراکم بالاتری را انتخاب نمایید به طبع آن تعداد گره های بیشتری خواهید داشت و همین مسبب افزایش ریزبافتی فرش و در نهایت زیبایی بیشتر آن می شود . البته باید بدانید شانه و تراکم در درجه دوم اهمیت برای انتخاب یک فرش مناسب قرار دارد . بهتر است نوع استفاده و بودجه خود را در نظر بگیرید .بهترین انتخاب نسبت به بودجه کم انتخاب تراکم کمتر اما کیفیت بالاتر الیاف است .

 

 

نکته : با توجه به مدرن شدن نوع بافت اکثر ماشین آلات بافندگی تشخیص تفاوت میان فرش های 700 شانه و 1000 شانه  و همین طور تشخیص فرش های 1000 شانه نسبت به 1200 شانه و نهایتا 1200 شانه نسبت به 1500 شانه مشهود نیست . پس به عنوان مثال هزینه اضافه تر کردن برای یک فرش 1000 شانه نسبت به 700 شانه ( فرش اصلی ) شاید برای برخی از اقشار جامعه توجیهی نداشته باشد.

 

ست کردن فرش طرح افشان با دکوراسیون 

فرش های طرح افشان به دلیل تنوع بی شمار طرح و همچنین سبک طراحی می تواند برای انواع دکوراسیون ها مختلف مورد استقبال قرار گیرد .فرش افشان طلاکوب توانایی هماهنگی با دکوراسیون های سلطنتی و مبلمان استیل طیف رنگ شامپاینی تا طلایی را در بر گیرد . فرش افشان نقره ای  می تواند مورد استفاده با مبلمان های طوسی و سفید . همینطور فرش افشان رنگ زمینه سرمه ای  و افشان های کرم را با هر نوع مبلمانی میتوانید هم تراز کنید . در 2 سال اخیر فرش های ماشینی با رنگ های خنثی نیز تولید شده اند که با دکوراسیون های  جدید لایت و سبک طراحی در دکوراسیون های زوج های جوان امروزی که از رنگ های طوسی و نقره ای در پوشش کابینت ها و دیوار استفاده می کنند مورد استفاده باشد.

 

 

سایز های فرش افشان 

نقشه فرش های افشان همانند دیگر طرح های فرش ماشینی دارای ابعادی استاندارد هستند که همگی به صورت مستطیل بافته می شود .سایز های اصلی فرش های افشان عبارت است از

  • فرش 12 متری ( سه متر عرض فرسو چهار متر طول )
  • فرش 9 متری   ( دو و نیم متر عرض فرش و سه و نیم متر طول )
  • فرش 6 متری   ( دو متر عرض فرش و سه متر طول  )
  • فرش 4 متری ( یک و نیم متر عرض فرش و دومتر و بیست و پنج طول )
  • فرش کناره 4 متری ( یک متر عرض فرش و چهار متر طول )
  • فرش کناره 3 متری ( یک متر عرض فرش و سه متر طول )
  • فرش کناره 2 متری ( یک متر عرض فرش و دو متر طول )
  • قالیچه 1.5 متری ( عرض فرش یک متر و طول یک و نیم متر )
  • پادری فرش ( پنجاه سانتی متر در طول یک متر یا پنجاه سانتی متر در طول هشتاد  )

فرش ماشینی افشان امکان سفارش با ابعاد غیر از سایز های اصلی را نیز داراست یه می توانید برای سفارش آنها از مشاوران سایت فرش کاشان کمک بگیرید .

 

فرش افشان گرد 

فرش های گرد در برخی از طرح های فرش ماشینی که هماهنگی با ابعاد گرد را دارند می تواند تولید شود .یکی از این دسته فرش ها که در ابعاد فرش گرد نیز زیبایی آن کسر نمی شود نقشه های افشان است که می شود در ابعاد قطر یک متر ، قطر یک و نیم متر ، قطر 2 متر و قطر 3 متر بافته شود که برای سفارش آن بهتر با توجه به معایب فرش های ابعاد گرد در بخش افت دوام بافت برای سفارش گذاری حتما با مشاورین فرش کاشان در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید و مورد استفاده فرش های گرد را در نظر بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

سوالات متداول

تلاش ما بر این است که خرید فرش از کارخانه در وب سایت صنایع فرش کاشان به آسانی صورت پذیرد، بدین منظور در این وب سایت امکانات ویژه ای از جمله تست دکوراسیون مجازی، دسته بندی ویژه محصولات و... در نظر گرفته شده است. تصاویر فرش ها کاملا طبیعی بدون نور دهی و ویرایش اضافی می باشد. خرید مستقیم فرش با پرداخت بیعانه و پرداخت مبلغ پس از تحویل از دیگر ویژگی های سیستم فروش اینترنتی فرش در این سامانه است.
فرش های کاشان عرضه شده در این سامانه بعد از گذراندن 3 واحد کنترل کیفیت و سلامت راهی بازار فروش می شوند و دارای ضمانت نامه کیفی به مدت 10 سال از بابت تغییر رنگ و افت شفافیت ، تغییر شکل ظاهری ، کوبیدگی الیاف ، حرارت های غیر مستقیم شدید می باشد و می توانید برای استفاده 30 سال روی فرش حساب باز کنید. همچنین تا 30 روز در صورت وجود مشکل امکان مرجوعی و تعویض آن وجود دارد.
محصولات اصیل فرش کاشان با استفاده از به روز ترین ماشین آلات بافندگی فرش (وندویل بلژیک ) تولید می شوند ، علاوه بر آن به سبب حجم تولید و دسترسی آسان تر به مواد اولیه از قیمت مناسب تری برخوردار است . تنوع طرح فوق العاده و تقریبا ماهانه چند نقشه فرش جدید معرفی می شود . خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات از دیگر دلایل انتخاب فرش کاشان است.
فرش ماشینی با کیفیت فرشی است که با متریال با کیفیت تولید و با استفاده از به روزترین ماشین آلات تولید شود. بهترین نخ 100 درصد اکرلیک و بهترین ماشین آلات فرش بافی سیستم بافت واندویل بلژیک در فرش ماشینی است.

فاطمه پویا

سلام میخواستم بپرسم جدا از طرحهاتون طرح دیگه هم میشه سفارش داد و ۱۰۰۰ شانه بافت بشه

پاسخ

با سلام تمام محصولات قابل سفارش در صورت موجودی در وب سایت فرش کاشان هست

Captcha