فرش مراکشی

فرش های ماشینی مراکشی 

 

فرش ماشینی در سبک فرش های مراکشی در اواسط سال 1400 در طراحی فرش های ماشینی ایرانی قرار گرفته شده است . این نوع از فرش های ماشینی با تراکم ها مختلف و عمتا کم تراکم بافته میشود که هم بتوان همچون نمونه دستباف فرش های مراکشی ضخامت را حفظ کرد و هم قیمت را مناسب نگه داشت، ضمن این که عمده فرش های نقش مراکشی دارای نقش های بسیار ساده ایست که نیازی به تراکم بالا و ایجاد وضوح ندارند . الباف به کاررفته در فرش های مراکشی ویکرون ، پلی استر ، بی سی اف و اکرولیک هستند . فرش مراکشی دارای نخ ویکرون بدون پرز دهی است و عمر مناسبی نیز دارند همچنین شستشوی این نوع فرش ها نیز آسیبی به آن وارد نمی کند.

فرش مراکشی

 

فرش مراکشی دستباف

 

فرش مراکشی به نوعی از فرش ها و منسوجاتی گفته می شود که به طور سنتی در ایلیات و عشایر  مراکش با دست بافته می شود. فرش از دیرباز توسط مردم بومی مراکش بافته می شده اند . به طور سنتی فرش های مراکشی به جای اهداف ظاهری و تزیینی، توسط افراد قبیله ای برای مصارف بافته می شوند. قالی های مراکشی به طور گسترده در کشور های غربی جمع آوری می شوند و تقریبا همیشه توسط قبیله ها بافته می شوند .

در مناطق قدیمی که مردم مراکش زندگی می کنند، سنت بافت فرش  تقریبا به اندازه قدمت فرش بافی در ایران است . فرش بافی مراکشی ها تا حد زیادی به دلیل آب و هوای متمایز منطقه است . فرش های مراکشی دست باف ممکن است بسیار ضخیم باشد که انها را برای استفاده در کوه های پر از برف اطلس و مناطق سرد سیر مفید می کند. یا ممکن است بسیار نازک و سبک بافته شود که مناسب برای اب و هوای صحرایی باشد.

مراکشی های عشایری و قبله ای از این فرش های پرز و گره بافت به عنوان روتختی و تشک خواب و همچنین برای لباس و کفن و دفن استفاده میکردند. برخی از این قالیچه ها به عنوان پتوی زین نیز استفاده می شده است . 

نقوشی که در قالی های مراکشی دیده می شود، سنتی و باستانی است که از بافنده ای به بافنده دیگر منتقل می شود. 

 

فرش مراکشی

در سایر نقاط مراکش ، اکثر شهر های بزرگ مراکش دارای سبک ها یا ویژگی طراحی منحصر به فردی هستند که فرش های آن منطقه را متمایز می کند. شاید بزرگترین شهر تولید کننده فرش در مراکش شهر فس باشد.  در دوران سلسله مارینید در قرن 13 به دوران اوج خود رسیده. در ان نقشه شهر محل زندگی بیش از 100 کارگر رنگرزی و هزاران آتلیه گلدوزی صنعتگر بود که در مرکز شهر قرار داشتند . پایتخت ساحلی، رباط، به خاطر فرش های بافته شده با عناصر گل و الماس شکل، نقوش ترکی و زمینی نسبتا لخت مشهور است .

 

فرش های مراکشی با طراحان مدرن اواسط قرن، مانند لوکوربوزیه که فرش های ضخیم بربر را با مبلمان طراحی شیک خود ست میکردند، و محبوبیت خود را در غرب تجربه کردند.بسیاری از این فرش های بربر توسط مردم بنی اوراین از کوه های ریف در نزدیکی تازا بافته شده اند. رنگ ها از سایه های خنثی گرفته تا رنگ های برجسته متفاوت هستند، باا طرح ها از اشکال هندسی منظم گرفته تا الگوی آزادتر و رساتر . بخشی از جذابیت مدرنیست ها بدویت در فرش ها بود. بر خلاف فرش های سنتی شرقی که در دکوراسیون داهلی غربی یافت میشوند.ظرافت کمی در مورد این فرش ها وجود دارد . با این حال آن ها به طرز شگفت آوری با دکوراسیون مدرن ست می شوند. فرش های قدیمی و قدیمی مراکشی امروزه به دلیل انعطاف پذیری تزیینی و قیمت مناسب در مقایسه با دیگر سبک های فرش های عتیقه بسیار محبوب هستند.

ترکیب فرش مراکشی اغلب به تولد یا به طور کلی باروری اختصاص دارد . در بسیاری از قالی ها، توالی نقوش نشان دهنده روند یک رویداد است . سپس ممکن است به عنوان آینه زنانگی و مراحل زندگی یک زن ظاهر شود. در برخی موارد با کمی تخیل می توان کودکی ، حالت عروس ، وصلت، بارداری ، متولد شدن نوزاد را به وضوح در طرح این فرش ها تشخیص داد.

 

فرش مراکشی

 

 

سایزهای فرش مراکشی 

 

این نوع از فرش ها در نوع دستباف با ابعاد قالیچه ، زرع و نیم ، و ابعاد غیر نرمال بسیته به نیاز سفارش دهنده بافته شده است  اما در نوع ماشینی  با ابعاد 1*1-- 1.8*1.2--1.5*1.5--120*300--120*400--15.*300--150*400--200*200--1.5*2.25--200*300--250*350--300*400 بافته شده اند . بیشترین فروش فرش مراکشی در سایز 1.5*2.25 با عنوان 4 متری برای اتاق ها خریداری می شوند.

 

فرش مراکشی چند است ؟

 

فرش های مراکشی به سبب تراکم پایین تر و همینطور استفاده از متریال ارزان قیمت تر بسیار ارزان تر از فرش های ماشینی دیگر که با نخ با کیفیت اکریلیک هستند . قیمت فرش های مراکشی بر اساس متر مربع قیمت گذاری می شود در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، فرش مراکشی قیمتی در حدود متری 580.000 تومان دارد. اما بهتر است برای قیمت گرفتن فرش مراکشی به صورت دقیق تر تماس بگیرید و با اعلام سایز فرش مورد نظرتان از قیمت آن مطلع شوید 

 

طرح های فرش مراکشی

 

فرش های مراکشی از دسته فرش هایی هستند که به دلیل متفاوت بودن با طرح های ایرانی و پیروی نکردن از اصول طراحی ایرانی فرش، اسامی ایرانی نیز روی انها گذاشته نشده است اقلب آنها با کد معرفی شده و به بازار عرضه میشود . کدگذاری برای فرش های مراکشی بسته به مشخصات فرش تعیین میشود.

 

فرش مراکشی سنگین وزن هستند ؟

 

وزن فرش های مراکشی به نوع طرح آن نیز بستگی دارد .برخی از طرح ها به دلیل داشتن پرزهای بلند تر دارای وزنی بیشتر هستند و برخی دیگر به دلیل نازک بودن از ضخامت کمتری برخوردار هستند به طور میانگین قطر فرش مراکشی بین 8 میلیمتر تا 14 میلی متر متغییر است .

 

 

 

 

فرش مراکشی   

Captcha