کارخانه فرش راوند اولین کارخانه تولیدی فرش ماشینی

 

زحمات فراوان و تلاش های مدیران صاحب نامی این مهم را برای کاشان فراهم اورد و امروز اگر نام کاشان همراه با فرش ماشینی تکرار میشود ثمره تلاش گذشتگان است . یکی از این مدیران مهندس مروج است .او را میتوان پدر صنعت فرش ماشینی ایران دانست .40 سال پیش مامور شد اولین کارخانه فرش ماشینی ایران را احداث کند.با بنیان گذاران صنعت ایران همچون لاجوردی ها ، رضایی ها ،ارجمندها ، فرمانفرماییانو خسرو شاهی کارکرده و خاطرات زیادی از انها دارد .

مهندس مروج یکی از کارافرینان قدیمی در صنعت نساجی هستند .ایشان اهل شیراز و متولد 1321 هستند .تحصیلاتشان را تا مقطع دیپلم در شیراز گذرانده و دیپلم را در رشته ریاضی گرفته اند .سال 1339 در رشته مکانیک دانشگاه پلی تکنیک گرفته و در سال 1343 مدرک کارشناسی را در این رشته دریافت کرده اند و چندین شغل در جوانی عوض کرده اند . در کارخانه جیپ رامبلر همان پارس خودرو فعلی  کارخانه ارج ، نورد اهواز و ... کارکرده اندو در گروه صنعتی بهشر ماندگار شدند . در کارخانه روغن شاهپسند که زیر مجموه شرکت بهشهر بود کار کرده اند پس از چند سال به عنوان مسول پروژه قالی راوند به کاشان امدند .اقای مهندس رضا حمیدی تحویل دهند.ایشان ان زمان با شرکت مخمل کاشان کار میکردند. فرش راوند اولین کارخانه فرش ماشیی ایران بود. 

ماشین الات تولید نخ و ریسندگی متعلق به انگلستان بود و ماشین الات بافت فرش ماشینی مربوط به بلژیک.

در ان زمان ترکها 15 سال قبل از ما تولید فرش ماشینی را اغاز کرده بودند و هند ،بلژیک و المان هم فرش ماشینی داشتند.ان زمان عمدتا فرشها پشمی بودند اما بعد از چند سال به علت گرانی پشم همه بافتن فرش اکرولیک را شروع کردند ( اکریلیک لیف مصنوعی است که ویژگیهایش به پشم نزدیک است .پوشش پلی استر هم که پنبه نزدیک است برای لباس استفاده میشود.ایشان از سال 1351تا سال 1357 در این پروژه کارکردندو کارخانه را به مرحله بهره برداری رساندند.

بعد از ان کارخانه فرش پارس در قزوین ،فرش شهباز که بعدها به فرش گیلان تغییر نام داد و فرش رشت راه اندازی شد .تا زمان انقلاب اسلامی 14 کارخانه فرش ماشینی راه اندازی شده که از میان ان 6 کارخانه خصوص ماند و 8 واحد دولتی شد.

بعد از اینکه از کاشان بیرون رفتند به عنوان مدیر کارخانه وارد کارخانه مینو شدند و تا سال 59 انجا ماندندو بعد از ان به همراه 3 برادر خود اولین واحد فرش ماشینی را در شیراز به راه انداختند و بعد ها یک واحد تولید موکت هم راه اندازی کردند که جزو اولین واحد تولید کننده موکت بودند.

در سال 1370 ارام ارام کاشان به عنوان مرکز تولید فرش ماشینی تبدیل شد . ایشان هم یک واحد برای تکمیل فرش ماشینی به راه انداختند و هنوز هم به نام شرکت صنعتی تابان مشغول به کار است.

در سال 1370 ایشان بزرگترین بخش فروش فرش ماشینی بودند اما هر چه مشکلات بیشتر شد از تعداد پرسنل ماشینها و میزان تولیدشان کم شد .در حال حاضر ایشان 140 نفر پرسنل دارند.

 

 

 

کارخانه فرش راوند   فرش راوند  صنایع فرش کاشان  فرش خوب

سید حسن فلاحيان

این کارخانه فرشهاش عالیه من 25 ساله دارم از استفاده از این فرش ها لذت میبرم.

نوروزی

فرش جهازی من فرش راوند کاشان بود. با اینکه ۳۰ سال گذشته وفرش زیاد پا خورده ولی من هنوز دارمش و از راه رفتن روی اون لذت میبرم.621232

اسماعیل ساکی

سلام.جهت خرید حضوری فرش راوند کاشان کجا( آدرس کارخانه) باید مراجعه کنم...خرید اینترنتی چگونه هست؟آدرس سایت ترجیحا تلگرام....قیمت فرش ۱۲ متری۷۰۰شانه با تراکم ۲۵۰۰

پاسخ

سلام .با پشتیبانی فرش کاشان در تماس باشید 03155681262

محمد دهقانی

من برای شرکت فرش دربار کاشان . بیعانه پرداخت کردم امید وارم فرش های خوب برام ارسال کنند

پاسخ

سلام شناختی نداریم نسبت به فرش دربار انشالله خوبه

احسان سمیعی

با سلام،من یه فرش ۶ متری راوندی کاشان دارم می خواستم دو تا پادری سفارش بدهم از همان طرح.

Captcha