نخ تارو پود و کارایی آن


((جنس نخ پود و کارایی آن در فرش))


در این مقاله قصد دارم کمی در مورد نخ پود فرش توضیحهاتی برای آن دسته از دوستانی که سوالاتی پیرامون انواع نخ پود و تفاوتهای آن در فرش ماشینی پرسیده اند بدهم.
اول اینکه  بعضی از دوستان سوال کرده اند به کدام یک از نخهای به کار رفته در فرش پود گفته میشود؟
 بعد از بافت هر رج در فرش حالا چه فرش ماشینی و چه فرش دستبافت، یک ردیف نخ به عنوان پود رویه رج زیرین فرش که بافته شده است  و مابین رج بعد قرار میگیرد که  آن را نخ پود فرش میگویند.
البته در فرش دستباف ، نخ رنگ ویا همان نخ خواب فرش که میتواند از انواع جنسها کرک و پشم ویا ابریشم طبیعی باشدبه دور نخ تار فرش گره میخورد وسپس نخ پود بر رویه آن قرار میگیرد .، ولی در فرش ماشینی نخ خواب به دور پود فرش به صورت(U) یو شکل قرار و همزمان با هم بافت میشود، که البته در دستگاه های پیشرفته یک پود اضافه نیز برای محکم تر شدن، رویه هر رج قرار میگیرد.نخ فرش کاشان
بدین ترتیب هر رج و پود رویه یکدیگر قرار میگیرند وفرش بافته میشود، وهرچه این تعداد پودها در یک متر  طولی فرش بیشتر باشد ،فرش متراکم تر و همچنین فرش ریز بافتر میگردد، وبه مجموع آنها تراکم گفته میشود .
در دستگاههای قدیمی تری  که برای بافت فرش ۳۵۰ شانه و فرش ۵۰۰ شانه استفاده میشد و تراکم واقعی آنها بین ۶۵۰ تا نهایتا ۱۲۰۰ بود،برای محکمتر شدن فرش از نخ جوت یا همان کنف استفاده میشود. البته در گلیم وگلیم فرش ، جاجیم و گبه  نیز بخاطر تراکم کمی که دارند نیز از نخ کنف استفاده میشود.
 شایان ذکر است که به هیچ وجه استفاده از نخ کنف جزء ضعف اینگونه از فرشها محسوب نمیشود، ولازمه بافت این نمونه فرشها  بجز کنف ، نخ دیگری نمیتوان استفاده نمود.
به مرور زمان که  دستگاههای پیشرفته تر با تراکمها و شانه های بالاتر به عرضه تولید فرش ماشینی وارد شدند، کم کم نخ کنف کارایی خود را از دست داد،زیرا زمانی که تصمیم به بافت فرشهای متراکم تر، گرفته شد و این نمونه از دستگاهها به میدان آمدند.
 نخ کنف بخاطر ضخامت والبته مهم تر ازآن ،شکنندگی که داشت، نمیتوانست گزینه مناسبی برای فرشهای ۷۰۰ شانه واقعی ، فرش ۱۰۰۰شانه واقعی و یا فرش ۱۲۰۰ شانه واقعی  باشد.
با بالارفتن تراکم ورسیدن به بافت فرش باتراکم ۲۵۵۰،فرش تراکم ۳۰۰۰، فرش تراکم ۳۶۰۰، استفاده ازنخ کنف ویا جوت ، باعث شکنندگی فرش میشد. 
تنها راه چاره برای جلوگیری از شکنندگی و ترک خوردگی فرش بخاطر تراکم بالا، استفاده از الیاف نرمتر و منعطفتر بود.
برای بافت پود  فرش ۷۰۰ شانه واقعی و فرش ۱۰۰۰ شانه واقعی و فرش ۱۲۰۰ شانه واقعی، تصمیم بر استفاده ازالیاف پنبه گرفته شد.
ولی باز بخاطر تراکم بالای این فرشها و نیز بخاطر اینکه نخ پود این نمونه فرشهای ریزباف که شبیه به فرشهای دستباف بودند میبایست نخ پنبه خیلی نازک می بود و این نازکی به معنی استحکام کمتر وپارگی بیشتر بود، تنها راه چاره استفاده از مخلوطی الیاف پنبه و پلی استر همزمان با همدیگر بود،
زمانی که الیاف پنبه و پلی استر با هم مخلوط میشد بخاطر استحکام فوق العاده ای که نخ پلی استر داشت ، نخ جدیدی به وجود آمد و تمام مشکلات را حل کرد.
این نخ جدید علاوه بر نرمی ولطافت، دارای استحکام فوق العاده ای بود که حتی مشکل آبرفت و پوسیدگی فرش را حل نموده است .

 

 

 

فرش نرم و لطیف ، نخ تارو پود ، فرش 700 شانه واقعی  ، فرش 1000 شانه واقعی ، تولید فرش ، فرش ریز بافت ، فرش ابریشم ، فرش کاشان

تقی

سلام.فرش ماشینی که شش سال پیش از شرکت معروفی خریدم« بردن نام شرکت ضد تبلیغ است)،با فرشی که امسال از همان شرکت خریدم زمین تا آسمان تفاوت دارد.یعنی اگر آن چه سال 93 خریدم فرش است،این کف انداز مزخرف ( حیف نام فرش) که پارسال خریدم زیلوی پلاستیکی بیش نیست.البته یک تفاوت فاحش بین آن و این هست.این فرش ماشینی را سال گذشته به قیمت سه برابرآن نود و سه ئی خریدم.نمیدانم شاید پَسرفت حد و حدودی نداشته باشد,ولی شرم و حیا را هم برای کردن و کشیدن آفریده اند.باید خانه تکانی ئی برای مثلهایمان بکنیم.نگوئید سال بسال دریغ از پارسال، بگوئید،روز به روز ، دریغ از دیروز،وای به حال فردا !!!

پاسخ

متاسفانه از برند معتبری نخریدید یا اگر هم خریدید ممکنه که این شرکت بنا به تورم تنوع کیفی بیشتری نسبت به سال 93 در تولیدات خود داشته است . فرشی که سال 93 خریداری میشده نسبت به سال 99 سه برابر گران نشده بلکه اگر با همان کیفیت و همان شانه خریداری کرده باشید باید بیش از 10 برابر افزایش قیمت میداشته و این نکته ای بوده که به ان توج نکردید.به طور مثال در سال 97 فرشی در سایز 12 متری قیمت 1.200.000 تومان داشته اما در سال 99 قیمتش به 6.500.000 تومان شده ببینید طی 3 سال حدود 6 برابر افزایش قیمت و آن هم فقط به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید حالا خودتان قضاوت کنید طی 7 سال چقدر افزایش قیمت داشته است .برای سری بعد سوای از برند فرش که میخرید به نام تجاری و دارا بودن نشان ملی استاندارد فرش نیز با شماره ثبت 10 رقمی زیر ان توجه ویژه ای داشته باشید و ضمنا یادتان باشد فرش ماشینی خوب بافته شده با نخ 100 درصد اکریلیک است نه چیز دیگری مثل ابریشم و....

سارا مرادخانی

من دوتا ۶ متری فرش افشار مشهد خریدم وای ریشه های فرش ۱ ماه نیست داره در میاد مجبورم ببافم نمیدونید دوتا غله گبه خریدم به جای فرش گول مارک واسمش خوردم دیگه تا عمر دارم علط کنم اسم فرش مشهد رابیارم واقعا متاسفم شما فکر کردید مردم احمقن نمیفهمن میترسم روی فرش راه برم خواهرم ۱۴ سال میاندازه پس این چی به من انداختن دریع از کیفیت قدیم

Captcha