دلیل تورم و گرانی کالا ها، هایپر مارکت ها هستند

چندین سال است که تاسیس فروشگا های زنجیره ای در ایران بسیار رونق گرفته است از فروشگاه های مواد غذایی گرفته تا فروشگاه های فرش و لوازم خانگی . ابن فروشگاه ها با هزینه های زیادی که برای شعبات مختلف و همینطور تبلیغات در نظر می گیرند بسیار معروف و شناخته می شوند و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب می کنند  . از این رو جهت تامین سبد محصولات خود با کارخانه ای مختلف قرار دادهایی را منعقد می کنند که شرح این قرار داد به ضرر مصرف کننده نهایی خواهد بود .

قیمت گذاری دستوری یکی از شرایطی است ما بین تولید کننده محصول و عرضه کننده امضا می شود . بدین معنی که فروشگاه قسمت اعظمی از تولیدات کارخانه را خریداری می کند اما قیمت درج شده روی کالا را خود مشخص می کند و کارخانه نیز طبق قرار داد  تمام محصولاتی را که برای عرضه در خرده  فروشی نیز ارسال می کند به قیمتی که هایپر مارکت که برای آن تعیین کرده ارسال کند اینطور می شود که خریدار مجبور است محصول را در هر صورت چه از هایپر مارکت چه از خرده فروشی به قیمت بالاتر از ارزش واقعی ان خریداری کند . به مثال زیر توجه کنید 

یک بسته چای قبل از شرایط به وجود امده  قیمت روی بسته 120.000 تومان قیمت تولید کننده و 144.000 تومان قیمت مصرف کننده  داشت .

در حال حاضر با قیمت گذاری دستوری فروشگاه زنجیره ای قیمت روی بسته 190.000 تومان  تولید کننده و 257.000 تومان قیمت مصرف کننده قیمت دارد .

مصرف کننده همین بسته چای را اگر از فروشگاه زنجیره ای خرید کند با تخفیف 200.000 تومان حد اقل باید برای آن پرداخت کند اما اگر از یک سوپر مارکت خرده فروشی خرید کند حداقل باید 250.000 هزار تومان  برای ان پرداخت نماید .

مصرف کننده در هر صورت کالا را بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن خرید میکند .

در مورد فرش نیز همین مورد صادق است 

فروشگاه های بزرگ که هزینه های زیادی برای تبلیغات و راه اندازی آن صرف شده با قرار داد با برخی کارخانه های تولیدی اجازه فروش فرش به فروشگاه های کوچک را در شهری که هایپر در آن واقع است از تولید کننده گرفته و به نوعی حجم کل فروش را از کارخانه خریداری می کنند و قیمت محصول را خودشان تعیین می کنند و یا با ثبت برندهایی به نام خودشان برچسب پشت فرش ها را تعویض کرده ومشتری جایی دیگر آن فرش را پیدا نخواهد کرد که قیمت پایین تری داشته باشد .اینگونه است که تضمین قیمت به مشتری داده می شود در صورتی فرش را با 80 درصد اختلاف با قیمت کارخانه عرضه میکنند . 

متاسفانه ماهانه چندین تماس با ما و همکاران ما گرفته می شود مبنی براین که خریدار،  فرشی را با عنوان فرش تافته یا ... از شهر فرش یا سرای ایرانی خریده است و پس از 1 سال وقتی برای خرید مجدد کسری فرش به آنها مراجعه می کند اگر آن فرش را نداشته باشند مشتری را حواله می دهند به جستجو در اینترنت و پیدا کردن کارخانه ای که وجود خارجی ندارد ( فرش تافته ) و فقط یک برند ثبتی است. درصورتی که بهتر این بود که اگر محصول را ندارند حد اقل تلفن کارخانه ای که فرش را از آن می خریدند به مشتری داده شود تا مشتری سرگردان نشود.

تخفیف یا کم فروشی ؟

در فرش نوع دیگری از سودجویی نیز وجود دارد و متاسفانه خیلی از موارد حتی فرش عرضه شده با وزن کمتری نسبت به چیزی که باید باشد نیز سفارش داده می شود که این مسئله باعث زیان مشتری نیز می شود حال چگونه؟

 به عنوان مثال کارخانه فرشی یک تخته فرش 12 متری را با وزن 40 کیلوگرم تولید می کند و به قیمت 14 میلیون تومان به دیگر فروشگاه های کوچک عرضه می نماید . و فروشنده نیز آن فرش را با توجه به هزینه هایی که دارد و سود خود به قیمت 19 میلیون تومان عرضه می نماید . اما فروشگاه بزرگ فرش و لوازم خانگی سفارش تعداد زیادی فرش را به کارخانه می دهد که در قرار داد آن سفارش تعیین میکند وزن هر فرش مثلا 32 کیلوگرم باشد (فرش نازکتر) با این اوصاف قیمت تمام شده می شود مثلا 11 میلیون تومان، فروشگاه بزرگ که نام آن را نمیبریم نیزآن فرش را با قیمت 18 میلیون عرضه میکند اینجاست که با وجود 2 میلیون سود بیشتر اما فرش 1 میلیون ارزان تر می شود . با اینکه فرش 32 کیلوگرمی  نازکتر از فرش 40 کیلوگرمی است اما تراکم و شانه و ظاهر فرش کاستی ان رامشتری در نگاه اول و حین خرید متوجه نخواهد شد . این روش نیز در سود هنگفتی که یک فروشگاه بزرگ که ادعای تضمین قیمت دارد تاثیرزیادی می گذارد .

 

قیمت لوازم خانگی در سرای ایرانی

در مورد لوازم خانگی معمولا اینگونه فروشگاه ها محصولات ایرانی که امکان قرار داد با انها هست عرضه میکنند و یا از لوازم خانگی های با نام های تجاری نا آشنا عرضه میدارند که هم سود هنگفتی برایشان رقم میزند و هم مشتری جای دیگری ان را پیدا نمیکند که استعلام قیمت بگیرد.

 

 

در مجموع با توجه به مطالب فوق و مطالب بسایر زیادی که در زمینه تخلفات اینگونه هایپر مارکتها در فضای مجازی موجود از بسیار کلیپ های اینستاگرامی که در زمینه گران فرشی شهر لوازم خانگی شهر فرش و سرای ایرانی و... و مقایسه قیمت ها با کف بازار هست در زمینه فرش توصیه میشود از مکان های معتبر خریداری کنید و یا به صورت مستقیم از کارخانه فرش کاشان ( سایتی که هم اکنون ملاحضه میفرمایید ) مشاوره و خرید داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قیمت فرش در شهر فرش و سرای ایرانی

قیمت در شهر لوازم خانگی

 

 

 

 

Captcha